There was an error in this gadget

Friday, April 2, 2010

aKu mEr!ndU!mU

setahun yang lalu.....

malam 31 Mac

"Assalamualaikum"

"Waalakummussalam"

"x tido lg ke??da pukul 1 pagi ni"

"x lagi...nk stdy sket mama.."

aku sedikit musykil..x pernah pun sebelum2 ni Mama call pukul 1 pagi...

"mama tengah round2, tengok pintu gerbang berhias"

"oooooo, patut la"

"mama baru balik dr rumoh mok(panggilan utk nenek) ni"

"gane mok??dah ok ke??"

mama terdiam seketika..

"td mok muntah"

"makanan x nak trima"

"makanan x nk trima???maksudny??"

"tiap kali suap makanan, tiap kali tu la akan kluar smula"

"td masa mama kluar rumah, mok tdo dah..."

perbualan ku di akhiri dengan mama mengatakan, "insyaallah mok x pape"

tidur ku pada malam itu terganggu

asyik2 terjaga

tiba fajar menyinsing

aku menuju ke kelas seperti biasa

azan Zohor berkumandang sayup2 kedengaran

aku melangkahkan kaki ke masjid untuk berjemaah Zohor

Nokia ku di off kan buat seketika

selesai menunaikan solat zohor, Nokia bernyawa semula

bertalu2 mesej masuk

mesej yg menunjukkan call yang x dijawab...

aku sangat kenal nombor tersebut

"YA!!!!"

nombor handphone mama...

hatiku berdebar2...

agak pelik juga mama call tengahari...

seketika kemudian..

"Assalamualaikumm, nape x jawab mama call??"

"Waalaakummussalam....td tgah solat ma, handphone off..."

"mama nk oyak ni"

lama mama mengambil masa utk keluarkan

"mok dah x de"

aku terkedu

terduduk

"INNALILLAHIWAINNAILAIHIRAJU'UUNNNNN"

"bile ma??"

"baru je, masa msuk Zohor..."

hatiku terus terdetik utk pulang..

"bila nk kebumi??"

"InsyaAllah lepas Asar"

aku terpaksa batalkan hajat untuk pulang..

"x yah balik la, lgpun x sempat pun dengan jenazah.."

"minggu lepas kan dah balik.."

"x pe la ye, mama nk uruskan mok ni..."


"Assalamualaikum..."

Semoga mok ditempatkan bersama orang2 yang beriman..

p/s: Al-Fatihah buat nendaku(FATIMAH BT DAUD) serta orang2 yang telah pergi meninggalkan kite

1 comment: