There was an error in this gadget

Friday, July 30, 2010

sirah Rasulullah...

Rasulullalh s.a.w, rasul junjungan mulia...
yang memimpin umat ke jalan yang diredhai Allah...
diutuskan Baginda kepada umat manusia untuk membimbing dan membawa kebenaran...
dilahirkan sebagai anak yatim ketika masih berada dalam kandungan ibunya...
kemudian ibu tercinta mengiringi pemergian ayahanda yang dirindui...


jika dilihat pada hari ini,anak2 yang lahirnya dari keluarga bermasalah,yang tiada ibu @ ayah,mereka lebih cenderung ke arah negatif...mereka lebih suka menyalahkan takdir...kerosakan yang mereka lakukan terhadap diri mereka sendiri tanpa berfikir panjang..mengapa harus menoleh ke belakang andainya yang nampak hanyalah kegelapan...segala yang telah berlaku,telah pun berlalu...dan yang akan datang pasti akan tiba...kejatuhan pada masa lalu boleh ditebus dengan persiapan yang rapi untuk menghadapi masa hadapan...andainya kita mengambil iktibar dari masa lalu,nescaya kehidupan yang akan datang lebih mudah untuk kita lalui...orang yang tidak belajar dari sejarah,tidak akan berjaya di masa akan datang...sesungguhnya sejarah dan sirah itu pasti akan berulang...cume masa dan keadaan yang berbeza...

mungkin hari ini kita tak nampak kesan atas segala perbuatan kita yang lalai...percayalah bahawa suatu hari nanti ianya akan ditayangkan pada kita mungkin pada anak2 kita,cucu2 kita dan pada generasi kita akan datang...jaga diri,lindungi generasi...bersusah-susah sekarang,bersenang-senang kemudian...semoga bertemu di syurga yang diimpi...

Thursday, July 22, 2010

SYUKRAN YA RABB

Alhamdulillah..
Alhamdulillah..
Alhamdulillah..
setinggi2 kesyukuran n terima kasih buat Pencipta sekalian alam yg berkuasa ke atas segala2ny..
terima kasih kerana masih memberi peluang utk aku terus menghirup udaraMu..
ajal maut, susah senang, sakit dan sebagainya memang sudah termaktub..
tak dapat ku luahkan setinggi2 terima kasih pada MU YA ALLAH..

buat sahabat2 n pembaca2 sekalian..sekadar perkongsian n peringatan bersama...
semalam, semasa on the way nak g jemput ukht ummu mesyal menaiki motor..
mase kat traffic light..lampu isyarat dah bertukar ijau..aku bsedia utk membelok ke kanan..tapi,ade sebuah krete bewane putih nk U-turn..tanpa menyalakan lampu signal utk ke kanan, pemandu tu trus U-turn..awalnya,aku fikir dia pun nak membelok ke kanan..sekaliii...adoiii...ape lagi..aku terlanggar rim krete dia..ALHAMDULILLAH..Allah masih menyayangi ku..alhmdulillah aku sempat membrek..tiada ape2 yg belaku, jz aku sedikit berdebar..huhu..jika Allah dah menetapkan ajalku pada saat tu, tiada lagi nikmat yg dapat ku rasai..jika aku terlambat@tercepat sesaat pun, semestinya dah terjatuh mencium bumiMu..Engkau yg Maha berkuasa di atas segala2ny..x terucap setinggi2 kesyukuraan buatMu YA RABB..

kini..
aku semakin sedar..
aku semakin yakin..
ajal kita kan datang bila2 mase sahaje..
setiap ape yg di pinjam boleh di ambil bila2 mase sahaje..
aku sedar Ya Rabb..

Allah Ya Ghaffar..
beribu2 keampunan dan berjuta2 kemaafan ku pinta dariMu..
aku insan yg lemah, hny hambaMu yg berasal dari setitis air mani yg hina..

Allah Ya Rahman Ya Rahim..
tunjukkanlah aku jalan yg benar..
tetapkanlah aku berada n berjuang menegakkan agamaMu..

Allah Ya Bariq..
aturkanlah ape2 yg terbaik utk hidupku..
hanya padaMu aku memohon..
hanya padaMu aku meminta..
hanya padaMu aku merayu..

YA Allah Tuhan sekalian alam..
matikanlah pemilik hati2 ini sbg para syuhada' dalam perjuangan agamaMU..
matikanlah pemilik hati2 ini sbg para syuhada' dalam perjuangan agamaMU..
matikanlah pemilik hati2 ini sbg para syuhada' dalam perjuangan agamaMU..
ameenn..
ameeennn..
ameeeennnn Ya Rabbal 'Alameenn...

Saturday, July 17, 2010

bagaikan mimpi

dalam ingatan ada kenangan,
dalam kerinduan ada kejutan...
bagaikan sebuah mimpi dapat melihatmu di sini...di mana kite bertemu dan berpisah suatu ketika dahulu...
terima kasih atas kejutan yg sgt menyentuh hati...
biarpun hanya seketika,tapi cukup bermakna bagi diri ini...
bertemunya di malam hari dan terpisah semula di siang hari..
benar-benar bagaikan mimpi...
sukar untuk ditafsirkan...
apatah lagi utk dikongsikan...
kini terasa bagaikan baru tersedar dari mimpi...
titis-titis airmata jatuh ke pipi...
semuanya kembali seperti sedia kala...
tiada lagi kamu di sini,yg tinggal hanyalah kerinduan...
doa rabithoh mengiringi setiap langkah mu ke bumi darul iman...
semoga kau berjaya di sana...

Monday, July 5, 2010

hhmmmmm

pada suatu hari, di kelilingi embun pagi...
mama
aku
makcik
"naaa, kul 8 jap lagi, kte pegi umah sepupu abah ye, dia buat majlis cukur jambul cucu dia.."
"okk, oraitt.."
tu je jawapan dariku selaku driver tetap mama tiap kali cuti semester..
sesampainy kt umah tu...
bersalam2 ngan sanak saudara...
tgok baby yg sangat comelll..
tibe2..
ada sorang makcik tu bersuara
"ehhh
anak ke ni???
besarny.."
aku terima dgan pasrahny..huhu
"umur brape dah ni??"
"cube teka umur berape..."
makcik tu x terjawab
mgkin x dapat nk teka kottt
hhhmmmmm, xpe la
aku n mama g menjamu selera
pas makan, g jmpe smula baby tu
makcik tu pun ada lagi kat situ..
hmmm, makcik watpe lg kat situ, x nk balik lg ker..
lg skali makcik tu tnya..
"adik skolah tingkatan brape dah ni???
skolah kat mane??"
aku hanya mampu tersenyum...heee~~~~
"masuk U dah ni
umur 21 dah pun"
"haaaaaaa
ye ke??
laaaaa....dah 21 ke, ingatkan tingkatan 1.."
alamakkkk...malunyer akuu..
"kalau gitu, makcik tarik balik la cakap besarny td...kecikny dia...."
aku da x dapat tahan malu, dah2 la makcik..
"muka cam budak skolah lagi.."
tibe2 bertalu2 soalan
"adik pakai pencuci muka ape???
pakai bedak ape??
ape petua nk nmpak muda ni???"
YA ALLAH...makcik...aku malu da x terkata..
hanya senyuman yg menginginkan cepat2 pulang ke rumah dapat ku lontarkan...
aku berbisik kat mama..mama cepat la, nk balik, nak balik..
waaaa...




p/s:
1)alhamdulillah...Allah dah jadikan kite sebaik2 ciptaan

2)maaf la yer, bukan x nak bg petua..tp xde petua..ana pun baru knal pencuci muka tu bendalah ape masa umur 18thun..

3)bru la tahu knape smua org suke sgt cubit2 pipi aku, rupeny ingat aku ni tingkatan lg ye...haish


4)n yg sangat penting, ana adalah seorang yg sangat pemaluu..