There was an error in this gadget

Friday, August 27, 2010

hanya kiriman doa buatmu...


Alkisahnya..
mok(nenek), sy rindu mok...
sekadar kata2 yg dapat di lafazkan..
mengenang kembali saat tika mok masih ade..

semasa menunaikan solat terawih..
tbe2 ingatan ku kepada mok datang menjelma..
x dapat di pendam lagi perasaan..
akhirnya aku x mampu menipu diri lg..

x semena2 air jernih membasahi pipi..
menitik tanpa di duga..
makin tinggi kelajuannya ble msa sujud akhir..

kenangan bersame mok datang menjelma..
aku yg mirip muke mok slalu di sebut2 oleh saudara mara..
masih aku ingat, slpas solat zohor, aku trime panggilan dari mama,
mengatakan mok telah di jemput pergi..
x sempat aku mengucupmu buat kali terakhir..
x sempat tolong memandikanmu..
x sempat utk menolong mengapankanmu..
aku trime ketentuan Illahi..

harini merupakan 17 Ramadhan..
maknany hari raye makin dekat..
dan bermakna..
semakin hampir hari aku akan beraye tanpamu..

masih aku ingat kenangan dulu2..
selepas menunaikan solat sunat hari raye..
kami adik beradik 6org, mama n abah trus akan menziarahi mok..
mase tu sangat seronokkk..
makin lame kat umah mok, makin ramai sedare mare kami datang..

akan datang..
hanya batu nisan yg dapat aku bertemu..
menatap gambar muke yg iras same..

skadar secebis ingatan..
moge mok bahagia di sana..
di tempatkan bersama org2 yg solehah..

Wednesday, August 11, 2010

khas buat penawar hatiku...ahmad shahrul hakimi

khas buatmu...
ku coretkan kata-kata syukur ke hadrat Ilahi...
yang sentiasa memberi peluang dan ruang buat hamba2-Nya...
yang tidak tidur siang malam...
Tuhan yang mentadbir alam...

Alhamdulillah...
setinggi2 syukur atas nikmat kurniaan-Mu...
masih lagi diberi peluang tahun ini untuk menunaikan ibadah puasa...
berada di bulan Ramadhan merupa satu rahmat...
bulan pentarbiyahan...
bulan penghijrahan...
bulan peperangan...

syukur...
anak kecil yang baru berusia 5 tahun berjaya berpuasa penuh pada 1 ramadhan..
malu rasenye...
mungkin dulu ada diantara kite ni baru berusia 5 tahun puasa istilah "separuh hari" je..
xsempat nak puasa penuh...
tetapi buat hakimi...
paginye bersekolah dan petangnye bermain,
masih lagi mampu bertahan daripada makan dan minum...
disuruhnya minum air,tapi tetap bertegas nak berpuasa...
"kimi nak puasa...kimi haus je"
sampailah ke detik azan berkumandang,barulah dia makan dan minum...
semoga dia menjadi salah seorang pejuang islam kelak...

bagaimana pula dgn kita???
sejauh mane ramadhan mampu mentarbiyah kita yang sudah memahami erti sebenar berpuasa..
lenturlah buluh dari rebungnya...
tarbiyahlah anak sejak lahirnya...

Tuesday, August 3, 2010

thank you Allah....

sebaik-baik pertolongan adalah dari-Nya...
Tuhan pencipta sekalian alam...
yang menghidup dan mematikan...
Maha Pengampun lagi Maha Penyayang...
benarlah segala janji2-Nya...
"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum,melainkan mereka berusaha mengubahnya"

sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...
Pemurah-Nya pada semua makhluk2-Nya...
tidak mengira agama...
jika berusaha pasti mendapat ganjarannya...
Tetapi sifat Penyayang hanya untuk orang Islam..
nikmat iman dan islam yang sangat besar anugerahnya...

mungkin ramai yang tidak merasainya...
ini kerana kita lahir dalam keluarga dan keturunan Islam...
jika dilihat kembali sirah perjuangan...
betapa hebatnya Rasulullah ditentang semasa menyebarkan Islam...
setiap hari tidak pernah ada masa rehat melainkan berdakwah...
menyeru manusia beriman kepada Allah...
diherdik...dihina...
namun...kerana kecintaan yang tinggi,tidak sesekali Baginda mengundur diri...
malahan, semakin hebat semangat juangnya...
jika tidak kerana Baginda Rasulullah...tidak mungkin kita sekarang mengenal apa erti Islam...

adakah kita kini benar2 memahami Islam???
apa erti kita menganut Islam???
dan menuruti tuntutan Islam itu???

sejak kecil lagi kita diajar alif...ba...ta...
tauhid,aqidah,akhlak,ibadah...
tetapi kini di mana ilmu2 tersebut???
adakah sekadar untuk menjawab soalan peperiksaan semata2...
sanggup tak tidur malam menelaah pelajaran semata2 kerana EXAM!!!!

amatlah rugi bagi orang2 yang berilmu tetapi tidak mengamalkannya...
ibaratnya "pokok yang tidak berbuah"...
dan yang lebih dahsyat lagi...
kita sedar kita tidak mempunyai ilmu...
tetapi tiada satu pun usaha kita untuk mencari dan mempelajari ilmu itu...

kawan-kawan...sahabat-sahabiah...teman-teman...
kita masih ada waktu untuk memperbaiki kesilapan yang telah kita lakukan...
sebelum pintu taubat tertutup...
sebelum malaikat maut datang menjemput...

amatlah sayang sekali...
jika hari ini kita masih tidah menyedarinya...
kitalah mata rantai perjuangan...
menyambung usaha yang dimulakan oleh Baginda...
janganlah kita menjadi penamat kepada sebuah perjuangan...




TQVM TO MY BEL GROUP MEMBERS...
HOPE WE CAN DO THE BEST FOR NEXT PRESENTATION...
TQ 4 HELPING ME...=)