There was an error in this gadget

Thursday, December 23, 2010

TAHNIAH DAN SYABAS...

buat nurfarhana kamaruzaman...selamat melangkah kan kaki ke tempat baru...
ku doakan agar dirimu mendapat yang terbaik di sana...
ketahuilah diri ini amat bersyukur kerana Allah meletakkan jarak antara kita...
supaya ada nikmat rindu yang berpanjangan...
semoga kau terus tabah dan istiqomah...
kerana di situlah kita akan berjumpa...
setitis airmata mengalir,xkan mampu membalas nikmat pertemuan dariNya...
dan sy telah buktikan apa yg mereka perkatakan...
manusia xkan lari dari mempersoalkan tentang org lain...

buat faizah...
harapnya akak x terlambat lagi tok mengucapkan tahniah atas kejayaan faizah dam upsr dan sekaligus menempatkan diri di sekolah impian..
teruskan perjuangan menjadi insan yang berguna pada agama...

buat faisal...
tahniah dpt result cemerlang dalam pmr...
semoga Allah redha dengan hidup kita...insyaallah...

~buatlah yang terbaik dalam mencari redha Allah~

akhirnya aku melangkah pergi...=(

setelah 3 tahun berada di bumi jengka,akhirnya aku terpaksa melangkah pergi...
kaki melangkah,hati tetap terikat..
terlalu banyak yang aku lalui dan pelajari...
terlalu dalam kesan di hati...
di situlah aku belajar mengenali diri...
di situlah aku bertemu permata yang di cari...

buat pensyarah2 yang aku kasihi,halalkan segala ilmu dan nasihat yg diberi...
takkan ku sia2kan sampai bila2...
hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian...

buat kawan2 batch dec 2007...
terima kasih menjadi temanku...
yg memahamiku dan bersabar dgnku...
semoga kalian sentiasa di bawah lindunganNYA...

buat kwn2 JPK...
maaf atas segala salah silap sepanjang bekerja...
maaf kerana tidak dpt menjadi rakan sekerja yg banyak membantu...
apa yang aku berikan hanyalah yang terbaik...
jgn pisahkan teori dan pektikalnya...
bukan sekadar berkata-kata,tapi lakukanlah ia dengan sebaiknya...
bukan senang nak jadi seorang pemimpin kalo tidak bermula dari bawah...
rase kesusahan org len spy dapat jadi pemimpin yg baik...
amanah itu berat dan pasti akan dipersoalkan kelak...

buat shbt2 arm dan eac...
teruskan perjuangan dalam membuat kebaikkan...
xrugi bekoban kerana Allah...
setiap titis airmata di jalan perjuangan xkan sia2...
Allah thu siapa hambaNya yang benar dan yang dusta...
yang benar pasti akan menang dan kebatilan pasti akan hancur...
sabarlah...sabarlah...sabarlah...

sudah masanya aku melepaskan segala yang aku miliki di jengka...
hanya kenangan yg aku bawa pergi...
berat tersa hati...tapi itulah hakikat yang aku perlu akui...
Dia lah yang berkuasa menentukan yang terbaik buat hamba2Nya...
redha dan tawakal mengiringi setiap langkah...
semoga Allah memberkati...

TAKKAN SURUT WALAU SELANGKAH,
TAKKAN HENTI WALAU SEJENAK,
CITA KAMI HIDUP MULIA @ SYAHID MENDAPAT SYURGA...

Thursday, December 2, 2010

JOM BACE..

Nur Izzah, seorang pelajar undang-undang di Kolej Safir merasakan hidupnya tertekan kerana silih-berganti masalah yang perlu dihadapinya. Sudah sampai tahap 'horror'. Maka, Nur Izzah pun mengadu hal ini kepada bapanya, seorang Chef tersohor di mata dunia, bernama Chef Jay.

Di dalam dapur yang sentiasa berasap, Chef Jay mengambil 3 biji periuk 'stainless steel' yang berisi air paip dan memanaskannya di atas dapur gas yang kuat apinya.

Nur Izzah kelihatan bingung melihat gelagat ayahnya, Chef Jay itu. Apabila air di dalam periuk tersebut kelihatan mulai menggelegak, Chef Jay memasukkan lobak merah, telur ayam kampung dan 5 sudu besar serbuk coklat panas jenama Galaxy ( memang sedap), setiap satunya ke dalam periuk yang berasingan.

Nur Izzah menarik muka masam. Dia tidak merasakan ayahnya memahami masalahnya. Selepas beberapa ketika, Chef Jay mengangkat lobak merah dan telur ayam kampung ke dalam dua mangkuk dan menuangkan coklat panas ke dalam gelas. Dialog antara ayah dan anaknya pun bermula.

Chef Jay : Apa yang Izzy (nama manja) nampak?

Nur Izzah : Lobak merah, telur ayam kampung dan coklat panas...

Chef Jay : OK... cuba Izzy rasa lobak merah, kupas telur ayam kampung dan hirup sedikit air coklat panas tu... lepas tu... beritahu ayah apa yang Izzy rasa.

Nur Izzah : Hmmm... lobak merah tu lembut dan senang dikunyah, telur ayam kampung tu sebelum masak dalamnya cair (mentah) tapi bila dah rebus jadi keras dan yang paling sedap air coklat panas tu yang begitu enak ketika panas. Tapikan... kenapa ayah buat macam ni???

Chef Jay : Sesungguhnya, dengan memasak pun boleh menyelesaikan masalah Izzy tu. Ketiga-tiga bahan tu memberikan tindak balas yang berlainan terhadap air panas yang menggelegak. Lobak merah yang pada mulanya keras menjadi lembut bila direbus. Telur ayam kampung pada mulanya isi dalamnya cair, tetapi menjadi keras apabila direbus. Coklat panas itu pula tidak enak dimakan begitu sahaja, tetapi enak diminum panas-panas apabila dibancuh dengan air panas.

Nur Izzah : Jadi apa kaitannya dengan masalah Izzy ni? Izzy tak faham.

Chef Jay : Air yang panas menggelegak itu umpama semua masalah Izzy dan ketiga-tiga bahan itu menggambarkan yang mana satukah Izzy nak jadi. Jangan jadi seperti lobak merah, pada mulanya keras (kuat) tetapi lembut (lemah) apabila di rebus di dalam air panas (masalah). Jangan jadi seperti telur ayam kampung isi dalamya cair (umpama hati yang lembut dan boleh di bentuk), tetapi apabila direbus menjadi keras (hati menjadi keras umpama batu) walaupun daripada luar kelihatan masih sama. Jadilah seperti coklat panas itu, menukar air panas itu dan menjadi air coklat panas yang enak. Begitulah Izzy yang sepatutnya, jadikanlah masalah itu sesuatu yang memberi manfaat dan pengalaman yang berharga di dalam hidup, moga-moga kita lebih matang dan bijak menghadapi masa hadapan.

Nur Izzah menitiskan air mata terharu mendengar nasihat ayahnya itu... Seakan-akan muncul semangat baru di dalam diri Nur Izzah untuk terus mara ke hadapan.

Sahabat-sahabatku sekalian...

Ujian adalah Tarbiyyah daripada Allah s.w.t.

Berilah pertolongan kepada mereka yang bermasalah walaupun hanya sekadar mendengar masalah mereka.

Moga-moga kita dirahmati Allah s.w.t. Amin...

p/s:sekadar renungan bersama..petikan dari iluvislam..