Sunday, October 17, 2010

aneh.....

aku yakin dan pasti sesungguhnya setiap orang di muka bumi ini memiliki perasaan...
suka...gembira...sedih...marah...was-was...dan sebagainya...
begitu juga aku,manusia biasa yg tidak dapat lari dari memiliki kesemua perasaan itu...

perasaan yang tidak dapat lari dari kehidupan kita...
perasaan yang tersentuh di hati dan dizahirkan dalam perlakuan...
andainya hati kita gembira,senyuman indah mekar terukir...
andainya sedih...airmata akan mengalir membasahi pipi...

tapi,hari ini aku ingin coretkan seuah kenyataan...
yg sering aku alami...
yang banyak mengajar aku erti keyakinan pada diri sendiri...
aku berterima kasih pada seorang sahabat yang banyak menasihatiku supaya yakin pada petunjuk Ilahi...apakah maknanya semua ini???

bermula dengan perasaan marah yg aku sendiri tidak mengerti kenapa...
kenapa aku marah???
marah tanpa sebab...
marah yang tak terluah pada orang lain...
marah yang menimbulkan tanda tanya...

sakit sekali...
malu sendiri...
tiada sesiapa yang memahami...
setiap kali aku marah,aku pasti tertanya2 kenapa aku marah...
kenapa mesti dia yang aku marah...

sejak kebelakangan ini...aku sering bermuhasabah diri atas segala tindakan yang pernah aku buat...
Ya Allah berdosanya aku pada dia,seorang sahabat yang telah lama kukenali...
membesar bersama2 di sini...
kenapa mesti perasaan marah itu wujud setiap kali aku berurusan...
seperti api disimbah petrol...terbakar...
tanpa sebab...
perasaan marah dapat mengesan kehadirannya...

sejak itu aku mula yakin bahawa hatiku berkata benar...
Allah yang telah mengatur segala-galanya...
Allah menguji sejauh mana keyakinan kita kepadaNya...
Allah syg padaku...
tiap kali solat hajat,aku berdoa agar Dia membantuku...
berilah aku pertunjuk yng terbaik untukku...agamaku...
jgnlah disebabkan marah ini,silaturrahim ini terputus...

sesiapa yang ada rase dialah orgnya...sejuta kemaafan ku pohon..
sesungguhnya sangat sakit untuk menghadapinya...
diri sendiri tidak memahami,bagaimana untuk aku mengawalnya...
semoga ada jawapan disetiap persoalan ini...

No comments:

Post a Comment