Thursday, February 11, 2010

sEk@D@r rEnUNg@n......

Kubur menyeru manusia sebanyak 5kali
1)aku rumah yang terpencil, maka kamu akn tenang dengan selalu membaca Al-Quran
2)aku rumah yang
gelap, maka terangilah aku dengan solat malam
3)aku rumah yang
penuh dengan tanah dan debu, maka bawalah amal soleh yang menjadi hamparan
4)aku rumah yang
penuh dengan ular yang berbisa, maka bawalah penawar "bismillah" sebagai penawar
5)aku rumah yang
ada pertanyaan mungkar nakir, maka banyakkanlah membaca "la ilahaillallah" supaya dapat jawapan daripadanya


5 jenis racun dan juga 5 jenis penawarnya
1)dunia itu racun, zuhud itu ubatnya
2)
harta itu racun, zakat itu ubatnya
3)
perkataan sia2 itu racun, zikir itu ubatnya
4)
seluruh umur itu racun, taat itu ubatnya
5)
seluruh tahun itu racun, ramadan itu ubatnya


Nabi Muhammad SAW bersabda

ada 4 perkara yang di pandang sebagai ibu
1)ibu segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN
2)ibu segala
ADAB adalah SEDIKT BERBICARA
3)ibu segala
IBADAT adalah SEDIKIT TAKUT BERBUAT DOSA
4)ibu segala
CITA2 adalah sedikt SABAR

Orang yang tidak melakukan solat
SUBUH: di jauhkan cahaya muka bersinar
ZOHOR: tidak diberi berkat dalam rezeki
ASAR: di jauhkan dari kesihatan/kekuatan
MAGHRIB: tidak di beri santun oleh anak2
ISYA': di jauhkan kedamaian ketika tidur

No comments:

Post a Comment